Johdatko henkilöitä iän vai toimintakyvyn näkökulmasta?

Mitä ajattelet kuullessasi termin ikäjohtaminen?  Jokaisella liittyy jotakin olettamia ikään. Esimerkiksi nuoremmat voivat ajatella, että ikääntyneemmät työntekijät eivät enää omaksu uusia asioita. Varttuneempi väki on sitä mieltä, että nuoret ovat niin innoissaan ja tohkeissaan näyttämään, mihin heistä on, että rapatessa roiskuu ja konkarit joutuvat siivoamaan jäljet. Yleistyksiä kumpikin, mutta totta toinen puoli.

maali
riitta-author
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sähköposti

Onnistutaan yhdessä!

Palvelut lisäävät yrityksesi osaamista, mallinnettua ja suunnitelmallista tekemistä sekä motivaatiota - ja hyödyt näkyvät suoraan liiketoiminnassa! Varaa tästä tapaaminen, niin voimme keskustella lisää!

Kaikille tavoitteiden käsitteleminen ei ole yhtä luontevaa. Miten asiaa voisi lähestyä toisin? Mitäpä, jos tavoitteen asetantaan sisältyisikin toisen tyyppinen näkökulma? Kannattaisiko käyttää aikaa ihmisten kanssa, juuri tässä kohtaa, pelkän sähköpostilla lähetetyn mittariarvon sijaan?

Kun tavoitteet ovat selkeitä, on niistä yleensä helppo rakentaa seurattava mittaristo. Ja sitten vain kohti!

Kaikille tavoitteiden käsitteleminen ei ole yhtä luontevaa. Miten asiaa voisi lähestyä toisin? Mitäpä, jos tavoitteen asetantaan sisältyisikin toisen tyyppinen näkökulma? Kannattaisiko käyttää aikaa ihmisten kanssa, juuri tässä kohtaa, pelkän sähköpostilla lähetetyn mittariarvon sijaan?

Voiko selkeän ja puhtaasti numeraalisen tavoitteen käydä keskustellen läpi ja purkaa kokemukseksi? Pystytkö kuvittelemaan, miltä sinusta tai teistä tuntuu, kun tavoite on saavutettu? Tai, miten se näkyy tai kuuluu. Miten muut huomaavat, että tavoiteltu asia on saavutettu? Myönteisellä tunteella on se merkillinen vaikutus, että se edistää asioiden painumista mieleen ja ohjaa kohti haluttua. Tunne on se toinen näkökulma, jonka me usein unohdamme. Tunnetilojen pohtiminen ei tee liiketoiminnasta yhtään tehottomampaa vaan usein juuri päinvastoin. Tunnetilojen liittäminen liiketoimintaan antaa työlle uudenlaista sisältöä, aitoja kokemuksia! Siksi myös tavoitteiden kanssa on hyvä pohtia, miltä niiden saavuttaminen tuntuu .

Toki selkeä mittaristo tarvitaan, sillä sen avulla tiedetään, että on päästy perille. On myös merkityksellistä analysoida, miksi asiat onnistuvat. Mitä tehtiin viimeksi, kun onnistuttiin? Mitä pitäisi tehdä eri tavalla? Kenen tai miten?

Kun kaikki edellä mainittu on käsitelty, muista asettaa aikataulu. Varmista, mihin mennessä sinulta odotetaan tavoitteen saavuttamista. Kun tiedät aikataulun, pilko se pienempiin osiin ja seuraa, analysoi ja fiilistele pala kerrallaan.

Tunne on aivan huippu, kun matka on taitettu!  …ja ne jälkipyykit (eli analysointi) sehän onkin sitten ihan toinen juttu! 

Jos haluat keskustella lisää, ota yhteyttä www.hyvahr.fi .

Kun tavoitteet ovat selkeitä, on niistä yleensä helppo rakentaa seurattava mittaristo. Ja sitten vain kohti!

Kaikille tavoitteiden käsitteleminen ei ole yhtä luontevaa. Miten asiaa voisi lähestyä toisin? Mitäpä, jos tavoitteen asetantaan sisältyisikin toisen tyyppinen näkökulma? Kannattaisiko käyttää aikaa ihmisten kanssa, juuri tässä kohtaa, pelkän sähköpostilla lähetetyn mittariarvon sijaan?

Voiko selkeän ja puhtaasti numeraalisen tavoitteen käydä keskustellen läpi ja purkaa kokemukseksi? Pystytkö kuvittelemaan, miltä sinusta tai teistä tuntuu, kun tavoite on saavutettu? Tai, miten se näkyy tai kuuluu. Miten muut huomaavat, että tavoiteltu asia on saavutettu? Myönteisellä tunteella on se merkillinen vaikutus, että se edistää asioiden painumista mieleen ja ohjaa kohti haluttua. Tunne on se toinen näkökulma, jonka me usein unohdamme. Tunnetilojen pohtiminen ei tee liiketoiminnasta yhtään tehottomampaa vaan usein juuri päinvastoin. Tunnetilojen liittäminen liiketoimintaan antaa työlle uudenlaista sisältöä, aitoja kokemuksia! Siksi myös tavoitteiden kanssa on hyvä pohtia, miltä niiden saavuttaminen tuntuu .

Toki selkeä mittaristo tarvitaan, sillä sen avulla tiedetään, että on päästy perille. On myös merkityksellistä analysoida, miksi asiat onnistuvat. Mitä tehtiin viimeksi, kun onnistuttiin? Mitä pitäisi tehdä eri tavalla? Kenen tai miten?

Kun kaikki edellä mainittu on käsitelty, muista asettaa aikataulu. Varmista, mihin mennessä sinulta odotetaan tavoitteen saavuttamista. Kun tiedät aikataulun, pilko se pienempiin osiin ja seuraa, analysoi ja fiilistele pala kerrallaan.

Tunne on aivan huippu, kun matka on taitettu!  …ja ne jälkipyykit (eli analysointi) sehän onkin sitten ihan toinen juttu! 

Jos haluat keskustella lisää, ota yhteyttä www.hyvahr.fi .

Varaa tapaaminen

Hyva HR
Evästeiden käyttö

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi, kun selaat sivustoa. Näistä tarpeellisiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Mutta joidenkin evästeiden käytöstä poistaminen voi vaikuttaa selauskokemukseesi.