Ketä ovat sinun tärkeimmät työntekijäsi?

Oletko tullut pohtineeksi, millaisen joukon muodostavat tärkeimmät työntekijäsi? Ne, joita voisi luonnehtia avainhenkilöiksi. Wikipedia määrittelee avainhenkilön organisaation arvostamaksi henkilöksi, jonka työpanoksella on erityinen merkitys myös tulokselle. Auttaako tämä sinua listaamaan heidät?

Ketä ovat sinun tärkeimmät työntekijäsi?

Oletko tullut pohtineeksi, millaisen joukon muodostavat tärkeimmät työntekijäsi? Ne, joita voisi luonnehtia avainhenkilöiksi.  Wikipedia määrittelee avainhenkilön organisaation arvostamaksi henkilöksi, jonka työpanoksella on erityinen merkitys myös tulokselle. Auttaako tämä sinua listaamaan heidät?

Avainhenkilöä kuvataan tyypillisesti vaikeasti korvattavaksi henkilöksi. Tässä onkin se juju, miksi pelkkien avainroolien tunnistaminen ei riitä, sillä nämä ihmiset tuottavat yrityksen kannalta jotakin vaikeasti korvattavaa ja arvokasta. Tällaisen ihmisen menettäminen synnyttää helposti osaamisvajeen ja vaikuttaa pahimmillaan suoraan yrityksen liikevaihtoon, ollen pahimmillaan jopa riski yrityksen toimintaedellytyksille.

Tämän päivän johtajuus huomioi avainhenkilöt; ihmiset ja ihmislähtöisen johtamisen. Kun henkilöiden onnistuminen, innostuminen ja yhteiset aikaansaannokset nostetaan esiin, luodaan kilpailuetua ja työyhteisökulttuuria, jota vastaan muiden on vaikea kilpailla. Myös itseohjautuvuus ja työryhmän oma vastuu aikaansaannoksista (yhteisöohjautuvuus) saavat tilaa ihmislähtöisessä johtamisessa.

Ihmiset haluavat tulla huomatuksi työyhteisöissä myös yksilöinä. Ymmärrämme hyvin, että yrityksemme tulee tuottaa lisäarvoa ja hyötyjä asiakkaalle. Sitoutumisen kannalta, se, että työ tuottaa tekijälleen merkitystä tai arvoa on aivan ratkaisevaa. Miksi emme siis ajattelisi henkilöstöä samalla tavoin, vaikkapa sisäisenä asiakkaana? Motivoitunut ihminen sitoutuu.

Yksi avainhenkilöiden pitovoimaa vahvistava menetelmä voisi olla tilan antaminen tunnetaitojen, vuorovaikutuksen kehittämiselle ja yksilölliselle kehittymiselle. Yrityksellä on omat tavoitteensa, jotka saavutetaan avainhenkilöiden vahvalla motivaatiolla ja osaamisella. Miksi ihmeessä et vahvistaisi tätä?

Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat, ei tulevaisuuden, vaan tämän päivän tärkein voimavara henkilöstössä. Kun tätä osaamista vahvistetaan, avainhenkilöt ”yleistyvät” ja organisaation haavoittuvuus pienenee muutostilanteissa. Lisäksi henkilöstöpysyvyys paranee ja itse liiketoiminta saa ilmatilaa kasvuun ja kehittymiseen.  

Jos voin olla avuksi tai haluat keskustella lisää: www.hyvahr.fi/yhteydenotto

Facebook
Twitter
LinkedIn
Sähköposti

Onnistutaan yhdessä!

Hyvä HR haluaa olla ensisijainen, suositeltu ja osaavaksi tunnistettu palvelujen tuottaja kumppaniasiakkailleen. Hyvä HRn tuottamien palvelujen hyödyt näkyvät asiakkaan liiketoiminnan mittareissa. Varaa tapaaminen ja tehdään sinunkin yrityksestä menestyjä!

Varaa tapaaminen