Miten myönteiset tunteet vaikuttavat liiketoimintaan?

Päätöksenteko ei ole rationaalista tai järkiperäistä. Tähän tulokseen on tultu jo monissa psykologian tutkimuksissa. Eniten päätökseemme vaikuttavat asiat, joita emme tiedosta – tunteet, joita emme edes huomaa. Ajatusta ei tule sekoittaa tietojohtamisen kanssa. Tieto ja tunteet eivät kumoa toisiaan.

Miten myönteiset tunteet vaikuttavat liiketoimintaan?

Päätöksenteko ei ole rationaalista tai järkiperäistä. Tähän tulokseen on tultu jo monissa psykologian tutkimuksissa.

Eniten päätökseemme vaikuttavat asiat, joita emme tiedosta – tunteet, joita emme edes huomaa. Ajatusta ei tule sekoittaa tietojohtamisen kanssa. Tieto ja tunteet eivät kumoa toisiaan.

Päässämme pyörii vuorokauden aikana noin 15.000 ajatusta. Niihin kaikkiin liittyy tunteita -tiedostettuja, mutta enimmäkseen tiedostamattomia. Ja kaikki nämä tilanteet ohjaavat päätöksiä. Jokainen varmasti tunnistaa tilanteen, jossa parhaat reagointimallit syntyivät vasta, kun tilanne oli jo ohi. ”Miksi en sanonut, että…?”

On useita syitä harjoittaa myönteisten ajatusten syntyä. Liiketoiminnan kannalta myönteisyys tuottaa avoimuutta uusille ideoille ja auttaa saamaan aikaan huomattavasti luovempia ratkaisuja ongelmiin. Myönteinen tunneilmasto työpaikalla tekee meistä myös johdonmukaisempia ja lisää halukkuutta kokeilla. Myönteisyys lisää hyväksyntää ja sallivuutta. Silloin on helpompi kohdata vaikeitakin asioita ja kehittää uusia, vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Työantajan näkökulmasta on ehkä tärkeintä, että työntekijän kiinnostus työtä ja työn kehittämistä kohtaan saavutetaan parhaiten myönteisessä ilmapiirissä. Ja ennen kaikkea myönteiset tunteet kohottavat työpanosta! Kun työssä saa positiivista kaikua eri suunnista, riskienkin ottaminen on helpompaa. Vastuu omasta suoritteesta kasvaa ja toteutustavoille löytyy sekä merkitys että vaihtoehtoja.

Näin ne tunteet vaikuttavat liiketoimintaan!

Jos voin olla sinulle avuksi työpaikan tunteiden käsittelyssä, ota yhteys www.hyvahr.fi/yhteystiedot

Facebook
Twitter
LinkedIn
Sähköposti

Onnistutaan yhdessä!

Hyvä HR haluaa olla ensisijainen, suositeltu ja osaavaksi tunnistettu palvelujen tuottaja kumppaniasiakkailleen. Hyvä HRn tuottamien palvelujen hyödyt näkyvät asiakkaan liiketoiminnan mittareissa. Varaa tapaaminen ja tehdään sinunkin yrityksestä menestyjä!

Varaa tapaaminen